Email: litekitchen@info.no

Hvordan starte dagen – ferdige frokostblandinger

Mine preferanser når det kommer til frokostblandinger, er nesten utelukkende Cornflakes. Jeg har nok fra tid til annen prøvd meg på andre typer, men det er liksom den gode gamle som vender tilbake. Når jeg var liten husker jeg at moren min blandet brød og melk, med sukker over. Dette er ikke noe man finner som ferdig frokostblanding, selv om jeg likte den så tviler jeg på at den hadde solgt særlig godt om jeg skal være ærlig.

Fellestrekk for frokostblandinger

Fellestrekk for frokostblandinger

Litt enkelt kan man vel si at de nesten alltid inneholder for mye sukker, og de fleste av dem tilsettes melk eller eventuelt yoghurt. Etter det jeg kan huske er vel frokostblandinger, noe av det første som kom på markedet innenfor fabrikkframstilte matretter. Det er jo stort sett bare å tilsette væske så er retten klar. Puffet ris og Cornflakes er de jeg husker best, og om jeg ikke tar mye feil er de nok de eldste også. Innhold i slike blandinger er ofte tørket frukt, diverese kornsorter, nøtter og er ofte tilsatt honning eller sukker. Mange av dem er rike på fiber, men de fleste taper på sukkerinnhold om vi skal se på det ernæringsmessige. Som allerede nevnt, det er Cornflakes jeg er oppvokst med. På den tiden var det kun Kellogg`s som produserte Cornflakes, men med årene har det kommet flere produsenter. Den finnes også nå i en billigversjon fra Coop med sine X-tra produkter, det samme med First Price produktene. Men for min del er det originalen som gjelder, slik er det ofte med det meste.

Hva sier testene?

Ikke overaskende er det mange produkter som har alt for høyt sukkerinnhold, og det viser seg at produkter som sikter seg inn på de yngste, altså barna våre, har jevnt over for mye sukker. Det er jo kjent sak at barn er veldig glad i sukker, jeg tenker selv tilbake på Cornflakes jeg selv spiste.

Hva sier testene?

Kan være en flott start på dagen om man velger riktig produkt.

De fleste av oss vil jo enten beholde vekten vi har, eller redusere den. Hvis vi tar som utgangspunkt at man har et normalt aktivitetsnivå i løpet av dagen, tenker da på skole eller jobb. Det er jo også noen som trener på vei til jobb, disse kan unne seg litt mer av sukker men helst ikke i forkant av treningen. Men for oss som ikke sykler eller løper til jobb, og som sliter med vekta er det minst mulig sukker, rikelig med fiber og moderate mengder kalorier som gjelder. Fullkorn er også bra for helsa vår, så om du leser på de ulike produktene kan du med fordel velge en som inneholder mye av dette. Ved å stabilisere blodsukkeret allerede fra morgenen av, vil du unngå søtsug senere på dagen, søt sug medfører ofte at man spiser en sjokolade eller noe annet søtt som du gjerne bør la være. Så folkens, ut i butikkene og sjekk innhold. Eller om du leser deg opp på nett, det meste ligger jo der.

 

Comments are closed.