Alternativ frokost og lunsj

Alternativ frokost og lunsj

De siste årene har det blitt mer og mer populært å snu kosten i en mer sunn retning. Vi har lært at vår norske husmannskost ikke er så sunn som det vi trodde den var. I tillegg var det nesten fy-fy i en periode å spise brød. Så vi gikk over til grovere og grovere brød, og tenkte det skulle gjøre susen. Om du først setter deg fore å finne ut av hva som er sunt og ikke, så tror jeg ikke du kommer opp med noe fasitsvar, alt er relativt.

Brød og karbohydrater

I en periode bestemte jeg meg for å kutte ut brød. Grunnen var at jeg er så altfor glad i brødmat, så jeg overspiste ved brødmåltidene. Så leste jeg litt om karbohydrater og havregryn. Det jeg fant ut, var at det finnes ulike karbohydrater. Noen deler de inn i sukker, stivelse og fiber. Jeg er ingen ekspert, men jeg tolket meg fram til at jeg bør holde sukkeret på et minimumsnivå, og fant ut at fiber gir metthetsfølelse. Så leste jeg at havregryn skal være bra for kolesterolnivået og at de inneholder ”gode” karbohydrater som gir energi over lang tid. Videre er havregryn stappfull av proteiner, vitaminer og mineraler som kroppen trenger. Nå synes jeg at bare havregryn i melk er ganske kjedelig, så over internett la jeg ut på en ferd hvor målet var å finne en måte å erstatte brødet med havregryn.

Mikrokake med havregryn

Mikrokake med havregryn

Under ferden kom jeg over en skjult skatt, nemlig en slags kake laget i en enkel kopp. Havregryn var en av hovedingrediensene, og dette skulle visstnok smake vidunderlig. Det var mange ulike oppskrifter på denne, så jeg satte i gang og prøvde meg frem. Jeg vekslet mellom flere ingredienser, men endte opp med en kjerneoppskrift med havregryn, kakao og egg. Noen ganger raspet jeg gulrot og hadde i, andre ganger knuste jeg kokosflak, alt etter hva jeg hadde for hånden. Hovedpoenget er å blande i en kopp og hive det i mikroen noen minutter. Da blir det faktisk til en liten kake oppi koppen. Koppen hvelver du over på et lite fat, og viola et alternativ til brødmaten er født. Enklere kan det ikke gjøres. Men etter hvert fant jeg ut at jeg ville variere på smaken.

Jeg vispet frosne bær sammen med proteinpulver med ulike smaker, og det ble en slags topping på kaken. Dette kunne jeg også variere, både smaker og konsistens. Jeg prøvde meg også frem med å vispe kokosmelk til krem, og tilsatte et par dråper steviadråper med karamellsmak. Himmelsk, spør du meg. Bare fantasien setter grenser, friske bær, frosne bær, hva du enn ønsker deg. Senere fant jeg også ut at peanøttsmør kan blandes sammen med det meste. Og at peanøttsmør kommer også i pulverform sammen med sjokolade. Noen ganger holder det med en klatt peanøttsmør oppå den varme mikrokaken.

Blir jeg lei av kaken, så koker jeg opp havregrøt og stikker småbiter av mørk sjokolade nedi. I tillegg hiver jeg på bananskiver, nøtter, bær eller tørkede frukter. Havregryna er blitt som poteten for meg, den kan brukes til alt.