LCHF mat for nybegynnere

LCHF mat for nybegynnere

LCHF står for Low Carb High Fat, og betyr at man spiser mat som inneholder mindre karbohydrater og mer fett. Karbohydrater kan forklares som stivelse eller sukker, som kommer fra planter og kornprodukter. Karbohydrater er byggesteiner som gir energi til kroppen, likevel så kan et for høyt inntak av karbohydrater føre til et høyere energiinntak og også øke fettlagringen, noe som kan føre til overvekt og diabetes på lang sikt.

Mat som inneholder karbohydrater er altså kornprodukter som brød og bakevarer, sukker og frukt og grønnsaker. Karbohydrater kan altså være usunt hvis man spiser for mye mat med stivelse og sukker. En LCHF-diett går ut på at man erstatter karbohydrater med mer fett, sunt fett, som kroppen trenger. Mettet fett som smør og fløte øker forbrenningen og er fett som kroppen trenger.

Når du kutter ut stivelse, kornprodukter og sukker fra kostholdet, så er det viktig å erstatte det med grønnsaker, frukt, produkter som inneholder mye fett, og kjøtt, fisk og egg skal også være en del av dietten – i tillegg er viktig å drikke mye vann. Denne dietten fører til at du går ned i vekt og får et mer stabilt blodsukker. Karbohydrater kan ses på som tomme kalorier hvis du spiser for mye av det, og det vil ikke fylle opp kroppen og gi deg riktig energi.

Oppskrifter

Det fins også egne oppskrifter på LCHF-mat og hvordan man kan ha en god diett med mindre karbohydrater og mer sunt fett. Eksempel på en LCHF-oppskrift kan være LCHF Osteboller, hvor ingrediensene er egg, bakepulver, ost og evt. chiafrø. På denne måten så har man tatt bort karbohydrater som mel og sukker og andre mel- og sukkerarter, og gjort retten sunnere og lettere å fordøye.

Oppskrifter

Et annet eksempel på en LCHF-matrett kan være en kyllingrett. Her er ingrediensene kyllingfileter eller kylling, rød pesto, sopp, løk, vårløk, creme fraichè, smør, fløte, og grønnsaker/salat. Her har man altså verken pommes frites, poteter eller sukker, men rene produkter som er sunne og inneholder mye naturlig fett. Det er viktige å bruke gode råvarer, og ikke produkter som er omarbeidet med tilsetningsstoffer, for da vet man ingrediensene. Et annet eksempel på LCHF- mat er Bacon sushi. Her er ingrediensene kjøttdeig, egg, krydder, ost, marinade uten sukker og bacon. Kjøttdeig blandet med egg og krydder, og ost rulles inn i bacon til en rull og stekes – deretter kan man ha grønnsaker som tilbehør, gjerne stekt i fløte og smør. Denne retten inneholder rene råvarer og mye fett som er sunt for kroppen. Det er viktig å sjekke ingrediensene som du bruker, nøye.

Gjennom forskning, så har det også blitt kjent at tradisjonelt kosthold fra Middelhavet er blitt kåret til den sunneste kosten i verden, og det er også et annet navn for LCHF-mat. Dette kostholdet inneholder lite karbohydrater, mer fettsyrer og rene proteiner, belgfrukter, og tradisjonell frukt og grønnsaker fra Middelhavet. En LCHF- diett kan sies å forebygge oppblåsthet og betennelser, det gir vektreduksjon og bedre muskelmasse, du har bedre kontroll på sulten og holder deg mett lengre, og maten vil være mer næringsrik og hel.